Happyholics

We willen allemaal gemotiveerde medewerkers in onze organisatie. Medewerkers die met plezier naar hun werk komen en hun werk naar hun beste kunnen uitvoeren. Daarvoor is het belangrijk om te weten wat de medewerker motiveert en wat belangrijk voor ze is. Dit verschillend natuurlijk per persoon, maar we zien wel overeenkomsten per generatie. Deze keer wil ik graag wat verder inzoomen op generatie Y, de generatie van de Happyholics.

Deze generatie barst van de energie en we willen uiteraard dat ze (een deel van) deze energie in onze organisatie stoppen. Maar dit doen ze alleen als ze het naar hun zin hebben. Als ze het gevoel hebben dat ze op hun plek zitten en ruimte krijgen voor persoonlijke ontwikkeling. Werkgeluk is belangrijker dan een financieel schouderklopje. Maar hoe kunnen we dit werkgeluk stimuleren?

  • Voor deze generatie loopt privé en werk makkelijk door elkaar. Een werkplek waarin ze zich thuis voelen, persoonlijke contact met collega’s. Ze willen graag openlijk kunnen sparren, zeker ook met hun leidinggevende (zonder te veel hiërarchie).
  • Ze willen graag meer doen dan ‘alleen hun werk’. Ze willen graag betrokken worden en vinden het prettig om soms mee te mogen denken aan het grotere geheel.
  • Waardering is ook erg belangrijk. En dan niet zozeer een financiële waardering, maar eerlijke opbouwende feedback. Vraag hem/haar ook eens naar ideeën of nodig de medewerker een keer uit aan te sluiten bij een vergadering/overleg.
  • Vrijheid en flexibiliteit. Een 8 tot 5 baan met een hijgende baas in hun nek is niet waar generatie Y hard voor gaat lopen. Geef ze wat vrijheid om hun werk te doen waar en wanneer ze willen. Of als dat niet mogelijk is, geef ze dan de vrijheid om bepaalde taken uit te voeren op hun eigen manier.
  • En ze willen zich graag blijven ontwikkelen. Generatie Y is op zoek naar manieren om zichzelf (want er is een dunne lijn tussen privé en werk) en hun kennis verder uit te bouwen. En bij voorkeur geen standaard cursus maar een workshop toegespitst op hun situatie, team en behoeftes op dat moment. Maatwerk dus.

Dit zijn uiteraard een aantal overeenkomsten die wij vaak tegenkomen bij generatie Y. Zoals hierboven al aangegeven zijn de behoeftes per medewerker uiteraard verschillend. Zorg dus voor korte lijnen en regelmatig een persoonlijk gesprek.

Ook leidinggevenden van een team met verschillende generatie Y medewerkers kunnen wel eens wat extra coaching hierover gebruiken. Zorg ervoor dat zij de juiste toolbox krijgen om het team optimaal te laten functioneren.

Please publish modules in offcanvas position.